Thank you for visiting this blog. Please don't hesitate to contact us if you find error/s. We would appreciate your comment to improve your experience in this blog.


110607P - The Path To Quality By Newly Established Universities[.PPT] - نهج الجامعات الناشئة نحو الجودة

Presentation at the Majmah on June 7, 2011 by Professor Dr Omar Hasan Kasule Sr.  MB ChB (MUK), MPH (Harvard) DrPH (Harvard), Professor (Epidemiology and Bioethics), Faculty of Medicine, King Fahd Medical City, Riyadh


1.0 RESOLVING THE CRISIS OF DUALITY OF KNOWLEDGE
١.٠ حل أزمة الازدواجية في المعرفة
1.1  The crisis of Dichotomy - أزمة الازدواجية
1.2  Role of Islamic epistemological reform in resolving the crisis of duality in knowledge -دور اإصلاح الابستميولوجي الإسلامي في حل أزمة الإزدواجية
1.3  The needed vision, mission, and objectives of the knowledge and education strategy -الرؤية المستقبلية والأهداف الاستراتيجية الثقافية الجديدة


2.0 INTEGRATED CURRICULUM
٢.٠ المنهج المتكامل
2.1 Vertical and horizontal integration - التكامل الرأسي والأفقي
2.2 Integration of values - تكامل المعرفة والقيم
2.3 Curriculum review - مراجعة المنهج


3.0 INTEGRATED TEACHING METHODS
٣.٠ أساليب التعليم المتكاملة
3.1 Integration - التكامل
3.2 Innovation - الإبداع
3.3 Student centered and student-directed learning (SDL) -التعلم المتمحور على الطالب
3.4 Learning objectives (LOBs) - التعلم بالأهداف ( أهداف التعلم)
3.5 Problem-based learning (PBL) - التعلم المبني على حل المشاكل


4.0 CONCEPTS AND PRINCIPLES OF QUALITY ASSURANCE [ ]
٤.٠ أساليب التعليم المتكاملة
4.1 Ihsan = quality - الإحسان هو الجودة
4.2 Quality in university education - الجودة في التعليم الجامعي
4.3 Management tools in quality assurance - آليات توكيد الجودة
4.3.1 Continuous quality improvement (QI) - تحسين الجودة المستمر
4.3.2 Quality assurance (QA) - توكيد الجودة
4.3.3 Control - المراقبة والضبط = التقييم
4.3.4 Evaluation -التقييم


5.0 QUALITY ASSURANCE SYSTEM
٥.٠ أساليب التعليم المتكاملة
5.1 The role of the QA Unit - دور قسم توكيد الجودة
5.2 QA system documentation - توثيق اجراءات الجودة
5.3 QA Implementation - تنفيذ اجراءات الجودة
5.4 Monitoring and evaluation -المتابعة والتقييم


6.0 QA CRITERIA FOR TEACHING AND LEARNING
٦.٠ معايير نجاح التعليم والتعلم
6.1 Curricula -مناهج التعليم
6.2 Academic staff -الأساتذة
6.3 Assessment - تقييم تحصيل الطلاب
6.4 Learning resources - موارد (مصادر) التعلم


7.0 QA CRITERIA FOR RESEARCH
٧.٠ معايير نجاح البحث العلمي
7.1 Organization of research - إدارة البحث
7.2 Funding of research -تمويل البحث
7.3 Research output - حصيلة البحث


8.0 MEASURES THAT SUPPORT QUALITY PROGRAMS
٨.٠ أدوات مساعدة لبرامج الجودة
8.1 Annual Academic Staff Performance appraisals - تقويم سنوي لأداء الأساتذة
8.2 Student feedback - استطلاع ( استفتاء ) آراء الطلاب
8.3 External examiners - ممتحنون خارجيون (من خارج الجامعة)
8.4 Benchmarking - المقارنة المرجعية (مع الجامعات الأخرى)
8.5 Student tracer studies - متابعة الطلاب المتخرجين
8.6 Exchange of students and staff - تبادل الطلاب والأساتذة بين الجامعات
8.7 Recruiting and retaining good students -قبول والإبقاء على الطلاب الجيدين
8.8 English proficiency - إتقان اللغة الانجليزية


9.0 DOCUMENTATION NEEDED FOR QA
٩.٠ الوثائق المطلوبة في توكيد الجودة
9.1 The University – الجامعة
a)     Overview -نظرة عامة
b)    University governance -نظام الإدارة

9.2 The Faculty –الكلية
a)     Faculty overview - نظرة عامة
b)    Faculty governance - نظام إدارة الكلية
c)     Forms, brochures, and information packages - الاستمارات, المطويات, المعلومات
d)    Faculty facilities -مرافق الكلية
e)     Faculty Academic committees - لجان الكلية الأكاديمية
f)      Faculty Administrative committees - لجان الكلية الإدارية
g)     Faculty administrative staff - موظفوا الكلية الإداريين

9.3 Academic staff - أعضاء هيئة التدريس
a)     Faculty academic staff -معلومات عن أعضاء هيئة التدريس
b)    Recruitment, orientation, training, and promotion of academic staff -تعيين, توجيه, وترقيات أعضاء هيئة التدريس
c)     Terms and conditions of service -شروط توظيف أعضاء هيئة التدريس
d)    Academic staff salary and benefits -رواتب ومخصصات أعضاء هيئة التدريس
e)     Academic staff activities - نشاطات أعضاء هيئة التدريس

9.4 Student admissions and projected enrolments - قبول وتسجيل الطلاب
a)     Admissions and graduates - المقبولون والخريجون
b)    Admission process - إجرءات القبول
c)     Characteristics of admitted students - خصائص الطلاب المقبولين

9.5 Student services and activities - خدمات الطلاب ومصالحهم
a)     Counseling and advisory system - نظام الإرشاد والمشورة
b)    Medical services - الخدمات الصحية
c)     Hostels - مساكن الطلاب
d)    Student records - سجلات الطلاب
e)     Student activities - نشاطات الطلاب (الأنشطة الطلابية)
f)      Student discipline - تأديب الطلاب
g)     Student financial situation - أحوال الطلاب المالية

9.6 Academics - الشؤون الأكاديمية
a)     Course descriptions - وصف المقرر الدراسي
b)    Teaching materials - وسائل التعليم
c)     Description of the assessment system - وصف نظام تقييم الطلاب


10.0 DILEMMAS OF QUALITY
١٠.٠ إشكاليات الجودة
10.1 Expansion vs. consolidation - التوسع والتثبيت (الثبات)
10.2 General education vs. skill training - التعليم العام والتدريب على المهارات
10.3 Research vs. teaching - البحث والتعليم
10.4 Teaching vs. service - التعليم والخدمة الإجتماعية
10.5 Internal stakeholders vs. external stakeholders - أصحاب النفوذ في الداخل والخارج
10.6 Postgraduate vs. undergraduate - الدراسات العليا والدراسة الجامعية
10.7 Corporate president vs. academic president - الادارة المالية والادارة الأكاديمية


Video


Writings of Professor Omar Hasan Kasule, Sr








This section provides thoughts in Islamic Epistemology and Curriculum Reform.
This section covers motivation of a medical student and development of personal skills: social, intellectual, professional behavior etc. It also equips the medical student with leadership skills that will be required of him as a future physician.




New Items

This section contains monthly e-newsletter presents the most recent developments in the fields of Islamic epistemology and educational curriculum reform summarized from books, journals, websites, interviews, and academic proceedings (conferences, seminars, and workshops). We also accept original contributions of less than 500 words...










Recent Uploads


This section provides inter-disciplinary books authored by renowned scholars.

This section contains different e-journals.